The Pursuit of Happiness in Eat Pray Love by (2006) by Elizabeth Gilbert in Relevance to Martin Seligman's Theory of Authentic Happiness Rania

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

October University for Modern Sciences and Arts (MSA University), Giza, Egypt

المستخلص

Although happiness seems to be human's ultimate goal and the aim of their existence, the definition of happiness somehow remains blurred and elusive. Throughout history, philosophers, writers, and more recently, psychologists, socialists and even politicians have pondered on the essence of happiness and how it is attained. In 1998, Positive Psychology was introduced by Martin E.P. Seligman as a new domain of psychology. Positive psychology is concerned with the study of the factors that contribute the most to a well-lived and fulfilling life thus a happy life. In 2002, Seligman further proposed a new theory of happiness known as the Theory of Authentic Happiness. According to Seligman, happiness is achieved upon discovering, recognizing and cultivating one’s signature strengths. It consists of three distinct –but interrelated- stages: the Pleasant Life, the Good Life, and the Meaningful Life. The Pleasant Life is realized through the realization of day-to-day pleasures that add joy and excitement to one's life. The Good Life is achieved through identifying one's unique strengths and virtues and engaging these them to enrich one's life. The Meaningful Life involves a deep sense of fulfillment that comes from using one's strengths and virtues in ways that benefit the lives of others and/or that make the world a better place. (Seligman, 2002) This research paper uses literary criticism and Seligman's Authentic Happiness Theory as its framework to investigate Elizabeth Gilbert's journey in her 2006 novel Eat, Pray, Love: One Woman's Search for Everything across Italy, India and Indonesia. It scrutinizes the three distinct kinds of lives Elizabeth Gilbert experiences in each country she visits
على الرغم من أن السعادة تبدو هدف الإنسان النهائي وغاية وجوده ، إلا أن تعريف السعادة بشکل قاطع مايازل يعد عملا صعب المنال. ولقد أهتم کل من الفلاسفة والکتاب وعلماء النفس وعلماء الاجتماع وحتى السياسيون على مدار التاريخ بالوصول الى جوهر السعادة وماهيتها ، تم تقديم علم النفس الإيجابي بواسطة مارتن 1998والطريق الى تحقيقها. وفي عام سيليجمان کمجال جديد فى علم النفس يهتم بشکل مباشر بدارسة العوامل التي تساهم أکثر في ايجاد حياة جيدة ومرضية وبالتالي حياة سعيدة.
، اقترح سيليجمان نظرية جديدة للسعادة تعرف باسم نظرية السعادة 2002وفي عام تتحقق السعادة عند اکتشاف نقاط القوة المميزة لدى ، ا لسليجمان ً الحقيقية/الأصيلة .ووفق الانسان والتعرف عليها وتنميتها. و تتألف السعادة من ثلاث مارحل مختلفة : الحياة السارة ، والحياة الجيدة ، والحياة ذات المعنى. تتحقق الحياة السارة من خلال تحقيق الملذات اليومية التي تضيف الفرح والإثارة إلى حياة الانسان، وتتحقق الحياة الجيدة من خلال تحديد نقاط القوة اً ا عميق ً وتتضمن الحياة ذات المعنى إحساس ، والفضائل الفريدة وإشارکها لإثارء حياة الانسان اً بالرضا ينبع من استخدام نقاط القوة والفضائل بطرق تفيد حياة الآخرين و تجعل العالم مکان )2002أفضل. (سيليجمان ، ويستخدم هذا البحث نظريات النقد الأدبي ونظرية السعادة الحقيقية/الأصيلة لسليجمان کإطار "کل ، صلي ، حب: بحث امأرة واحدة 2006لدارسة رحلة إليازبيث جيلبرت في روايتها لعام عن کل شيء عبر إيطاليا والهند وإندونيسيا". ويقوم البحث بتحليل الأنماط الثلاثة المميزة للحياة التي تعيشها إليازبيث جيلبرت في کل بلد تزوره، وذلک فى اطار نظرية السعادة الأصيلة وفى محاولة لتحديد العوامل الرئيسية التي ساهمت في نجاح إليازبيث جيلبرت في سعيها لتحقيق السعادة

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية