الأداء المعرفي للأطفال ذوى الأنماط الفرعية لاضطراب النشاط الحرکي الزائد المرتبط بقصور الانتباه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنوفية\جامعة الملک سعود

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الفروق بين متوسط رتبة الأطفال العاديين والأطفال ذوي ADD، والأطفال ذوي ADHD / H والأطفال الذين يعانون من ADHD من الأداء على subfactors من WISC للأطفال في العينة في الصفوف (2، 4، 6) المدرسة. بتوزيعها على:
اختبار کروسکال واليس، تستخدم لفروق ذات دلالة إحصائية بين الأطفال من کشف رتبة يعني في أربع مجموعات. کشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الأطفال في أربع مجموعات في الأداء للقياس المنطق والرياضيات صورة قياس الترتيب، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين هذه المجموعات في الأداء على subfactors أخرى. اختبار مان وU witeny المستخدمة لتحديد مصدر الفروق بين أربع مجموعات، کشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الأطفال الذين يعانون من ADD ADHD والأطفال الذين يعانون من / H والأطفال ADHD مع مجموعات في الأداء على مقياس المنطق والرياضيات صورة التدبير الترتيب. هناک فروق ذات دلالة إحصائية بين الأطفال رتبة الوسائل مع ADD، والأطفال ذوي ADHD / H والأطفال الذين يعانون من ADHD / C المجموعات في الأداء للقياس المنطق والرياضيات ترتيب الصور measure.Finally، وهناک فروق ذات دلالة إحصائية بين الأطفال الذين يعانون من ADHD / H والأطفال الذين يعانون من ADHD في الأداء على مقياس المنطق والرياضيات صورة التدبير الترتيب. تناولت نتائج لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء الأطفال في أربع مجموعات لIQ اللفظي، IQ الأداء ونطاق کامل.
مفتاح أجنحة: ADHD، الانتباه - فرط النشاط اضطراب عجز، سرعة المعلومات وتنظيم إدراکي، والتحرر من التشتت، فهم الألفاظ.
Cognition performance for children with Subtypes of Attention- Deficit Hyperactivity Disorder. By: Dr. / Khaled El-Sayed Ziada. Lecturer of Psychology Faculty of Arts – Menoufiya Uni. & King Saudi Uni. This study aims to determine differences between mean rank of Normal children, Children with ADD ,Children with ADHD/H and Children with ADHD of performance on subfactors of the WISC for children at the sample in grades (2, 4, 6) school. It distributed to:
1 – Children with ADD (N = 5).
2 – Children with ADHD/H (N = 6).3 – Children with ADHD (N = 6).4- Normal Children (N = 5). The Kruskal –Wallis test used to revealed significant differences between children of mean rank in four groups. The results revealed significant differences between children in four groups in performance of Math reasoning measure and Picture arrangement measure, while there aren’t significant differences among those groups in performance on other subfactors. The Mann-witeny U test used to determine source of differences between four groups, the results revealed there are significant differences between children with ADD and Children with ADHD/H and children with ADHD groups in performance on Math reasoning measure and Picture arrangement measure. There are significant differences between means rank’s children with ADD, Children with ADHD/H and children with ADHD/C groups in performance of Math reasoning measure and Picture arrangement measure.Finally ,there are significant differences between children with ADHD/H and children with ADHD in performance on Math reasoning measure and Picture arrangement measure. The results reveled there aren’t significant differences between performance of children in four groups to Verbal IQ, Performance IQ and Full Scale.Key Wards: ADHD, Attention – Deficit Hyperactivity Disorder, Speed of Information , Perceptual Organization, Freedom from Distractibility, Verbal Comprehension.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية