الفرق بين الظاهرة الأسلوبية والظاهرة اللغوية : دراسة في التمايز الأسلوبي للنص

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

لا يوجد

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التفريق بين الظاهرة الأسلوبية وغيرها من ظواهر يتشکل منها النص الأدبي عامة والنص الشعري على وجه خاص، من خلال طريقة الرصد والوصف، والمعيار الذي يُحتکم إليه ويُقاس عليه، وکذلک طريقة الدرس والتناول.من هذه الزاوية ينطلق البحث في النظر إلى الوقائع الأسلوبية داخل النص الشعري وتميزها عن غيرها من الوقائع اللغوية والأدبية والدور الرئيس الذي تقوم به في تميز النص وتفرده، والنظر في طرق رصدها وقياسها، وتموضعها داخل النص ومراحل معالجتها؛ مبتدأ في ذلک بمناقشة الأساس الذي انطلق منه کثير من الأسلوبيين وهو ثنائية اللغة والکلام عند دي سوسير، أو الکفاءة والأداء عند تشومسکي، والنظر في جدارة هذه الثنائية لتکون أساسا في رصد علاقة النص بالقاعدة وأساسا في بيان تحولات النص وانحرافاته.
ثم يتناول بعد ذلک الفرق بين الظاهرة الأسلوبية والظاهرة اللغوية قياسا ورصدا ومعالجة. وينتقل إلى تحرير العلاقة بين الظاهرة الأدبية والظاهرة الأسلوبية في النص الشعري، ومتى تتحول الظاهرة الأدبية إلى واقعة أسلوبية داخل النص، وبيان الفرق بين ظاهرة تمنح النص خلفيته الأدبية وتعطيه وجوده داخل جنس أدبي، وتميز هذا الجنس عن بقية الأجناس، أو تميز حقبة وعصر عن بقية الحقب والعصور، وظاهرة تمنحه التفرد والتميز عن بقية النصوص الأخرى، وذلک من خلال النظر في نماذج تطبيقية من النصوص الشعرية.
Abstract
The difference Between the Stylistic Aspects and the Linguistic Aspects:
The Stylistic Structure of the Literary Text
The present study tries to differentiate between the stylistic aspects and the other aspects of the literary text in general and the poetic text in particular. The stylistic criterion based on Ferdinand de Saussure’s dichotomy langue/parole and Noam Chomsky’s dichotomy competence/performance has been studied and found improper to differentiate the two aspects. For de Saussure, langue is abstract and social while parole is concrete and individual; and the same holds for Chomsky. If this difference is held true, then we cannot use one to study the other; parole cannot be evaluated in the light of langue, neither can performance be judged in the light of competence. Parole can be compared only to parole and performance to performance. Both sides of the phenomena has to be taken together without separation. Thus the study shows a big difference between the stylistic aspects and the linguistic aspects of the literary text. Putting one in place of the other usually results in misconception. Each aspect has its peculiar criteria, objectives, and tools; but this does not negate the fact that both aspects contribute to the unity and wholeness of the text. An approach that does not differentiate between the two aspects would yield results that are completely different from an approach that takes this difference into account and forge links between them in the final analysis. The stylistic aspect requires more specific criteria and a sensitive reader who can approach as something different from the linguistic aspect. The same applies to the literary aspect; i.e. the main features of a genre. The study concludes that a poetic text should be evaluated in the light of the broad genre and if compared, it should be compared to other poetic texts not texts from other genres; and the same applied to dramatic and narrative texts. The theoretical issues have been applied to some texts to show the difference between features characteristic of certain genres and features characteristic of a historical period or a certain text.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية