Narrative Representation of War Diaspora in selected works by male and female Ethnic American writers: A Gynocritical Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليه الاداب _جامعه المنوفيه

المستخلص

This thesis relates Elaine Showalter’s gynocriticism as a theoretical framework to the theme of war diaspora as a background. It delineates six male and female ethnic American diasporic writers who tackle the experience of war as a background for their novels and as a direct reason for the sense of diaspora. Distance enabled them to write from the vantage point of informed outsiders looking in and more specifically, looking back to the past. The thesis uses the three elements of feminist narratology voice, the narrative level and plot – in order to analyze the selected texts, to explore the similarities and differences between male and female fictional writings. – the narrative The
تعد هذه التجربة سبية تهدف وهذه الدراسة إلى التعريف بنظرية «النقد النسائي» لالین شوالتر النقد الذي يعتمد على بناء إطار نسائي عن طريق تحليل الأعمال الأدبية النسائية من أجل إيجاد نماذج جديدة تعتمد على دراسة الخبرة النسائية بدلا من الاعتماد على نظريات ونماذج ذکورية. کما تهدف إلى ربط هذه النظرية بموضوع شتات الحرب، ففي هذه الدراسة استخدم الکتاب المختارين من النساء والذکور تجربة الحرب کخلفية أو أساس لرواياتهم. مباشرا لإحساسهم بالشتات». في هذه الدراسة استخدمت النظرية النسائية الروائية لسوزان لانسر کمنهج ا التحليل النصوص المختارة. ويعتبر هذا المنهج اساس للإجابة على أحد الأسئلة الأکثر تعقيدا بالنسبة للنقد النسائي ألا وهو: هل يوجد کتابة نسائية أو تاريخ نسائي للکتابة؟ هل هناک اختلافات جوهرية في کتابة النساء والذکور؟ وللإجابة على هذه التساؤلات، قدمت لانسر ثلاث عناصر للمقارنة بين الأعمال الأدبية النسائية والذکورية، ألا وهم: الصوت الروائي، المستوى الروائي والحبکة الروائية، وتم اختيار عمل لإتيل عدنان وعمل الربيع علم الدين للتطبيق.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية