The Function of Deixis in The Education of Henry Adams

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب - جامعة المنصورة

المستخلص

This research aims to provide a pragmatic analysis of Henry Adams's autobiography, The Education of Henry Adams, by applying key concepts from the field of pragmatics, such as deixis. Pragmatics, which traces its modern roots to the late 1970s and its philosophical origins to the work of Charles Sanders Peirce (1905), is a branch of linguistics concerned with the use and function of language in context. It systematically examines the factors that govern our language choices in social interactions and the effects those choices have on others. Applying this framework to The Education of Henry Adams, this analysis will investigate how Adams used language not merely to narrate the events of his life, but to shape the reader's interpretation actively. For instance, the use of deictic expressions (e.g., personal, spatial, and temporal pointers) will be examined to understand how Adams positions himself and others within the narrative,

يهدف هذا البحث إلى تقديم تحليل براغماتي للسيرة الذاتية لهنري آدامز، تعليم هنري آدامز، من خلال تطبيق مفاهيم رئيسية من مجال البراغماتيك، مثل الإشارات الديكتيكية. البراغماتيك، التي تعود جذورها الحديثة إلى أواخر السبعينيات وأصولها الفلسفية إلى أعمال تشارلز ساندرز بيرس (1905)، هي فرع من اللغويات يهتم باستخدام اللغة ووظيفتها في السياق. يفحص هذا المجال بشكل منهجي العوامل التي تحكم اختياراتنا اللغوية في التفاعلات الاجتماعية وتأثيرات تلك الاختيارات على الآخرين. من خلال تطبيق هذا الإطار على تعليم هنري آدامز، سيتناول هذا التحليل كيف استخدم آدامز اللغة ليس فقط لرواية أحداث حياته، بل لتشكيل تفسير القارئ بشكل فعال.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية